utazás autópályán

Miért csúszik be a fékpedál, és mit tegyél, ha ez autópályán történik meg veled?

A legrosszabb pillanatban történnek az ilyen dolgok, például amikor 130-nál lassítanál, de a fékpedál hirtelen szinte eltűnik a lábad alól. Olyan érzés, mintha gumiból lenne, és lemegy egészen padlóig. Na, ilyenkor nem a pánik, hanem a józan ész menthet meg. Nézzük, mit jelent ez pontosan, és mit tudsz tenni, ha ilyen helyzetbe kerülsz az autópályán.

Ez most mi volt?

Ha beesik a fékpedál, az azt jelenti, hogy nyomod, de nem talál ellenállásra. Normál esetben a pedál alatt van egy határozott nyomásérzet, de ha ez megszűnik, akkor baj van.

Oka lehet:

  • fékfolyadék szivárgás, ami a fékrendszer nyomását csökkenti,
  • ABS kocka hiba,
  • a főfékhenger hibája,
  • légtelenítetlen rendszer, vagyis levegő került a fékcsövekbe,
  • vagy féltengely környéki probléma, ami miatt az egyik keréknél egyszerűen nem fékez rendesen az autó.

Mit csinálj azonnal?

Ne ess pánikba, de ne is tesztelgesd! Ha épp lassítottál, és beesett a pedál, rögtön kezdj el pumpálni rajta, azaz többször, gyors egymásutánban nyomd le és engedd vissza a féket. Ez ideiglenesen visszahozhatja a nyomást, és lehetővé teszi, hogy legalább kontrolláltan lassíts.

Menj le a pályáról, de ésszel. Ne kezdj el keresztbe-kasba cikázni, de azonnal kezdj sávot váltani jobbra, indexelve, és próbálj meg minél előbb egy leállósávba vagy pihenőhelyre kigurulni. Ha van út a kihajtóhoz, inkább menj ki, de csak akkor, ha úgy érzed, kézben tartod a helyzetet.

Használj motorféket és kéziféket, ha muszáj. Ha a pumpálás nem segít, válts vissza fokozatokat (pl. 5-ről 3-ra), így a motorfékkel lassíthatsz. Végső esetben óvatosan használhatod a kéziféket is, de csak finoman, nehogy megcsússzon az autó. Modern autókban ez általában elektronikus, és lassabban reagál, de működhet.

És amikor már biztonságban vagy, állj meg, kapcsold be az elakadásjelzőt, és tedd ki az elakadásjelző háromszöget. Ne indulj el újra, még ha úgy tűnik, „visszajött a fék”, mert a hiba bármikor újra jelentkezhet és legközelebb lehet, hogy nem úszod meg ilyen könnyen.

Hívj autómentőt, vagy ha van rá lehetőség, hívd a biztosító segélyszolgálatát. Ők nemcsak vontatást, hanem tanácsot is tudnak adni a helyszínen.

Mitől történhet ez meg, ha előtte minden rendben volt?

Sokan meglepődnek, mert egy napig minden hibátlan, másnap meg beesik a pedál. Ennek oka lehet:

  • régi, higroszkópos fékfolyadék, ami vizet szívott magába, és most felforrt,
  • lassú szivárgás, ami hosszabb távon gyengíti a rendszer nyomását,
  • alkatrészfáradás, amit nem vesz észre a szem, csak akkor, amikor már baj van.

Ezért fontos a fékfolyadék kétévente való cseréje (még ha a szerelő nem is emlegeti minden alkalommal), és érdemes időnként ránézni a folyadékszintre is a motortérben. ABS kocka hiba javítással is orvosolható és kevésbé terheli meg a pénztárcádat, ha felkeresed az abscenter.hu oldalt.

Egy extra tipp: amit kevesen tudnak

Sok autóban, ha a fékrendszer nyomása leesik, a fedélzeti komputer nem feltétlenül jelez hibát, az ABS visszajelző nem világít. Ezért a pedál érzésére mindig figyelj! Ha már korábban gyanús volt, hogy kicsit hosszabb az útja, vagy „lágyabb” a nyomásérzet, ne halogasd a szerelőt. A fék nem az a része az autónak, amin spórolni érdemes.